Informatii utile

Casa de pensii – definiția generică și rolul ei în sistemul public de pensii din România

Casa de pensii este o structură teritorială care este organizată și funcționează sub forma unui serviciu public descentralizat, într-o unitate teritorială bine definită, fiind subordonată Casei Naționale de Pensii Publice şi fiind investită cu personalitate juridică în baza Legii nr. 263/2010 care reglementează sistemul unitar al pensiilor publice din România.

Rolul și atribuțiile caselor de pensii

În funcție de zona în care operează și aria de competenţă aceasta poate fi municipală sau județeană. În fiecare județ există casa de pensii care administrează pensiile cetățenilor arondați județului respectiv. Ele sunt puse în slujba cetățeanului și au rolul de a informa, calcula sau comunica toate informațiile necesare pentru persoanele care sunt la pensie sau îndeplinesc condițiile necesare pentru pensionare. Tot aici sunt rezolvate pe cale amiabilă sau în instanță litigiile care pot apărea în legătură cu drepturile pensionarilor sau alte probleme care pot apărea în legătură cu acest subiect.

Casa de pensii – structură ierarhică și modul de relaționare cu această instituție

Prin lege, instituția națională care coordonează toate casele de pensii teritoriale, județene sau municipale este Casa Națională de Pensii Publice cunoscută sub acronimul de CNPP, fiind sub jurisdicția Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale. CNPP are în subordine toate casele județene de pensii și Casa de Pensii a Municipiului București, denumite generic case teritoriale de pensii, acestea fiind servicii de interes public investite cu personalitate juridică.

CNPP și majoritaea caselor teritoriale de pensii au propriile site-uri online, care pot fi găsite ușor cu motoarele de căutare. Aici sunt date toate informațiile de contact, adrese, numere de telefon sau adrese de e-mail de utilitate publică. Dacă problemele apărute nu pot fi rezolvate prin aceste metode, atunci singura soluție este de merge la sediile acestor instituții, unde de la biroul ”Relații cu publicul” veți fi direcționați către serviciile care au competența să vă rezolve, reclamațiile, sesizările sau petițiile adresate instituției.

Etichete

Pe aceeași temă

Back to top button
Close
Close